Ambitie Sociaal Domein: In de Deventer samenleving doet iedereen mee. Zoveel mogelijk op eigen kracht, waar nodig met ondersteuning van het sociaal netwerk. Mensen die het niet op eigen kracht redden, kunnen blijven rekenen op onze ondersteuning bij het opgroeien, het vinden van een goede onderwijsplek, het krijgen van zorg en het meedoen in de samenleving, bij voorkeur op de ‘gewone’ arbeidsmarkt. Onze doelstellingen: De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma loopt uiteen van reguleren (handhaven), regisseren in netwerkverbanden of stimuleren/faciliteren (subsidies) tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. De gemeente Deventer ontvangt vanuit het ministerie van SZW een gebundelde uitkering (BUIG) om daarmee de uitkeringen in het kader van de Participatiewet te financieren. Eventuele overschotten of tekorten op de uitvoering van de wet BUIG zijn voor eigen rekening. Indien sprake is van een aanzienlijk tekort kan een beroep worden gedaan op het vangnet. |
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
Voorkomen van instroom en het bevorderen van uitstroom.
Door het voorkomen van instroom en het bevorderen van uitstroom ontwikkelt het aantal bijstandsgerechtigden in Deventer zich conform de landelijke ontwikkeling o.b.v. de actuele CPB raming.
Voortgang bijbehorende prestaties
Ontwikkeling van het bijstandsvolume.
De ontwikkeling van het bijstandsvolume is tenminste gelijk aan de landelijke ontwikkeling o.b.v. de actuele CPB raming.
Preventiequote.
De preventiequote is 50%.
Opbrengst van terugvordering & verhaal.
De opbrengst van terugvordering & verhaal bedraagt minimaal €650.000.
Bij de najaarsrapportage 2017 is de opbrengst terugvordering en verhaal voor 2017 eenmalig neerwaarts bijgesteld naar €500.000,-. Op basis van de realisatie 2017 en de ontwikkeling in de eerste 4 maanden van 2018 blijkt een opbrengst van €650.000 niet realistisch en wordt deze nu structureel verlaagd met €100.000,-
De opbrengst van terugvordering & verhaal bedraagt minimaal €550.000.
Voortgang doelstelling
Bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en het realiseren van duurzame uitstroom naar werk.
Voortgang bijbehorende prestaties
Uitstroom.
Tenminste 400 uitkeringsgerechtigden stromen volledig uit naar werk of studie.
Garantiebanen.
Deventer realiseert haar aandeel in de regionale taakstelling garantiebanen.
Beschut werk plekken.
Conform taakstelling van het Rijk realiseert Deventer in 2018 maximaal 50 beschut werk plekken.
De indicaties voor beschut werk worden afgegeven door het UWV. Het aantal indicaties dat is afgegeven blijft vooralsnog achter bij de taakstelling die is opgelegd door het Rijk.
Deventer realiseert in 2018 30 beschut werkplekken
Maatschappelijk nuttig actief.
De uitkeringsgerechtigden met een concreet arbeidsmarktperspectief zijn maatschappelijk nuttig actief, 60% van het bestand stijgt op de participatieladder.
Deze prestatie wordt 1 keer per jaar gemeten
GR Konnected.
Via GR Konnected is 702 Se met SW indicatie werkzaam.
Voortgang doelstelling
De gemeente biedt een vangnet voor de inwoners die dat nodig hebben.
De gemeente biedt een vangnet voor de inwoners die dat nodig hebben.
Voortgang bijbehorende prestaties
Poortwachtersfunctie.
Door een goede poortwachtersfunctie ontvangen alleen inwoners van de gemeente Deventer, die daar o.b.v. de wet- en regelgeving recht op hebben, een uitkering.
Minimaregelingen kinderen huishoudens.
In 2018 maakt tenminste 71% van de van kinderen uit huishoudens in Deventer die behoren tot de doelgroep van het minimabeleid gebruik van één of meer minimaregelingen voor kinderen.
Minimaregeling huishoudens.
In 2018 maakt tenminste 43% van de van de huishoudens in Deventer die behoren tot de doelgroep van het minimabeleid gebruik van één of meerdere minimaregelingen.
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
Ontwikkeling inkomensdeel | Raad | ToelichtingOntwikkeling inkomensdeelBij de najaarsrapportage 2017 werd, voornamelijk als gevolg van de forse neerwaartse bijstelling van het voorlopig BUIG budget een verwacht tekort gemeld van €575.000 te dekken vanuit het weerstandsvermogen. In april is het nader voorlopig BUIG budget gepresenteerd door het ministerie van SZW. Landelijk was het werkelijk aantal bijstandsuitkeringen in 2017 hoger dan de oorspronkelijke raming van het ministerie waardoor het nader voorlopig budget voor Deventer €767.000 hoger is. Hier staat tegenover dat de baten mbt de BBZ met €105.000 naar beneden worden bijgesteld. Bij de najaarsrapportage 2017 zijn de baten terugvordering & verhaal voor 2017 met €150.000 verlaagd. De uiteindelijke realisatie in 2017 en de eerste maanden van 2018 leidt ertoe dat deze nu structureel met 100.000 verlaagd worden. Uiteindelijk resteert een voordeel op de baten van €512.000. Het gemiddeld aantal bijstandsuitkeringen daalt obv de bijgestelde raming van het CPB in 2018 minder sterk dan aanvankelijk geraamd in de Macro Economische Verkenning. Echter doordat het werkelijk aantal bijstandsuitkeringen in Deventer per 31-12-2017 met 2.849 lager was dan geraamd, wordt het gemiddeld aantal bijstandsuitkeringen voor 2018 naar beneden bijgesteld ten opzichte van de begroting. Het aantal uitkeringen is in de eerste 4 maanden van 2018 stabiel gebleven waardoor we vooralsnog verwachten dat de prognose van het CPB realistisch is voor Deventer. Deze positieve ontwikkeling van het volume leidt tot een neerwaarte bijstelling van de lasten met €443.000 in 2018. Per saldo wordt het tekort op het BUIG budget €1.005.000 lager dan begroot waardoor de gemeente voor €429.000 minder beroep doet op de vangnetuitkering van het ministerie van SZW. Uiteindelijk resteert een voordeel van €575.000. Het beroep op het weerstandsvermogen dat bij de najaarsrapportage 2017 nog werd geraamd voor 2018 komt hiermee volledig te vervallen. Waardoor het resultaat op het inkomensdeel neutraal wordt begroot. Eind september communiceert het ministerie van SZW het definitieve BUIG budget 2018 en het voorlopig budget 2019. Vanaf 2019 wordt als gevolg van de dalende trend in het aantal bijstandsuitkeringen een structureel voordeel verwacht van €200.000. | |
Bijzondere bijstand | Raad | -515.000 | ToelichtingBijzondere bijstandDe autonome groei van het aantal mensen dat een beroep doet op de bijzondere bijstand voor de kosten van beschermingsbewind heeft de afgelopen 5 jaar geleid tot een forse toename in de lasten tot circa €1,2 miljoen in 2017. Mogelijkheden om de instroom te beperken zijn er vrijwel niet. Om de lasten te beperken is in 2016 een businesscase insourcing bewindvoering uitgewerkt om uiteindelijk vanaf 2018 een structurele besparing van €150.000 te realiseren. In de praktijk heeft de insourcing van beschermingsbewind, mede door de klacht die is ingediend bij de ACM, vertraging opgelopen waardoor de beoogde besparing vooralsnog niet wordt gerealiseerd. Na de uitspraak van de ACM is noodgedwongen een nieuwe businesscase opgesteld waarbij externe bewindvoerders maximaal het kostendekkend tarief van de gemeente mogen declareren. Deze businesscase is vanaf 2019 financieel vertaald. Ondanks de besparing door het maximeren van het tarief, leidt de autonome groei van 2018 en 2019 tot een verwachte stijging van de lasten met €290.000 in 2018 en €330.000 structureel vanaf 2019. Daarnaast worden de baten naar beneden bijgesteld met €225.000 in 2018 en vanaf 2019 structureel met €395.000 doordat het aantal klanten beschermingsbewind bij het BAD achterblijft als gevolg van de eerder noemde vertraging van de insourcing. Per saldo leidt dit tot een nadeel tov de begroting van €515.000 in 2018 en structureel €725.000 vanaf 2019. De juridische houdbaarheid van het nieuwe beleid vormt hierbij nog een risico en de autonome stijging van het aantal mensen dat een beroep doet op de bijzondere bijstand kan na 2019 leiden tot een verdere stijging van de lasten. |
Factor werk | Raad | ToelichtingFactor werkAan het bestuur van FactorWerk is in maart 2018 een voorstel voorgelegd voor de structurele financiering van FactorWerk. Dit voorstel komt erop neer dat vanaf 2019 alle deelnemende gemeenten in FactorWerk een financiële bijdrage leveren van €0,50 per inwoner. In het geval van Deventer een jaarlijkse bijdrage van €50.000. Dit voorstel is door het bestuur van FactorWerk nog niet vastgesteld omdat de gemeenten het voorstel nog niet in hun begroting hebben verwerkt. Ondertussen heeft het ministerie van SZW te kennen gegeven zich in te spannen om vanaf 2019 structurele financiële middelen beschikbaar te stellen. In 2018 heeft het ministerie van SZW inmiddels, eenmalig, een bedrag van €115.380 beschikbaar gesteld. | |
Formatie actieplan transformatie | Raad | ToelichtingFormatie actieplan transformatieIn het actieplan transformatie sociaal domein is €86.000 opgenomen ten aanzien van personele inzet binnen het programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt. | |
Technische wijziging | Raad | -246.964 | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 72.470 | 102 | 72.572 | 771 | 73.343 |
Baten | 40.162 | -304 | 39.858 | 9 | 39.867 |
Saldo | -32.308 | -406 | -32.714 | -762 | -33.476 |
Specificatie wijzigingen deze periode: | ||||||
(bedragen x €1.000) | ||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Ontwikkeling inkomensdeel | Lasten | 133 | -375 | -375 | -375 | -375 |
Bijzondere bijstand | Lasten | 290 | 330 | 330 | 330 | 330 |
Formatie actieplan transformatie | Lasten | 86 | 86 | 86 | 86 | |
Technische wijziging | Lasten | 348 | 343 | 343 | 343 | 343 |
Totaal lasten | 771 | 384 | 384 | 384 | 384 | |
Ontwikkeling inkomensdeel | Baten | 133 | -175 | -175 | -175 | -175 |
Bijzondere bijstand | Baten | -225 | -395 | -395 | -395 | -395 |
Technische wijziging | Baten | 101 | -25 | -25 | -25 | -25 |
Totaal baten | 9 | -595 | -595 | -595 | -595 | |
Saldo | -762 | -979 | -979 | -979 | -979 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | |||||
Putting uit reserves | 340 | 340 | 340 | ||
Saldo | 340 | 0 | 340 | 0 | 340 |