Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer. |
Voortgang doelstellingen en prestaties
Toon prestaties bij doelstellingen
Voortgang doelstelling
Waardering openbare ruimte
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2018 gemiddeld met een 6,7.
Voortgang bijbehorende prestaties
Regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau
In de openbare ruimte zorgen wij voor regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau conform de CROW systematiek. Wij verzorgen het technisch onderhoud aan installaties en objecten (zoals bruggen, viaducten, rioolstelsel en speelplaatsen).
Uitvoering groot onderhoud en vervangingsonderhoud
We voeren groot onderhoud en vervangingsonderhoud uit (MJOP-MIND 2018-2020; jaarschijf 2018). Bij het uitvoeren hiervan zoeken we (maximale) meerwaarde op de terreinen van beleving, participatie, gezondheid, ecologie, TEEB (waarde van groen) cradle to cradle, klimaatadaptatie, energie en social return.
De projecten Keizerstraat en Stromarkt zullen qua uitvoering doorschuiven naar 2019. Zij worden in het nieuwe MJOP-MIND opnieuw geprogrammeerd.
Bettinkdijk wordt dit jaar niet uitgevoerd. De middelen worden gebruikt voor het omvormen van het fietspad langs de Oerdijk tussen Schalkhaar en het Kanlaa naar beton als cofinanciering voor de subsidie van de provincie. (€ 60.000). Wij gaan de reconstructie van de Brinkgeverweg al in 2018 in plaats van 2020 uitvoeren.
Uitvoering diverse beheertaken
Wij voeren diverse (wettelijke) beheertaken uit, waaronder:
• Calamiteiten/veiligheidsonderhoud;
• Storingsdienst;
• Inspecties;
• Storingsmeldingen;
• Innen van parkeergelden en havengelden;
• Gegevensbeheer;
• Exploitatiekosten (huur en energie);
• Belastingen;
• Handhaving en Toezicht
Voortgang doelstelling
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Voortgang bijbehorende prestaties
Verdubbeling Hanzeweg
In 2018 wordt de verdubbeling van de Hanzeweg afgerond.
Verbeteren van de fietsstructuur rond de A1
In 2018 starten we met de voorbereiding van het verbeteren van de fietsstructuur rond de A1 zowel recreatief als utilitair
Herinrichting Churchillplein
In 2018 wordt de herinrichting van het Churchillplein (onderdeel project “De Groene Wal”) afgerond.
Voortgang doelstelling
Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet en per fiets
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet en per fiets.
Voortgang bijbehorende prestaties
Verbetering fietsinfrastructuur
We verbeteren de fietsinfrastructuur door:
• reconstructie Wezenland (incl. fietspad);
• reconstructie deel Hanzeweg tussen Schonenvaarderstraat en Industrieweg;
• reconstructie Ceintuurbaan tussen Laan van Borgele en Zamenhoffplein;
• start voorbereiding omvorming fietspad Oerdijk tussen Cröddendijk en kom Lettele naar beton.
Voortgang doelstelling
Vergroten van het percentage vervoer over het water
Het vergroten van het percentage vervoer over het water.
Voortgang bijbehorende prestaties
Vaart in de Haven
Vaart in de haven. We maken een start met de uitvoering van het beheerplan voor de haven.
Voortgang doelstelling
Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Voortgang bijbehorende prestaties
Herinrichting van de Keizerstraat en pleinen binnenstad
In 2018 start de herinrichting van de Keizerstraat en pleinen in de binnenstad. Wij stemmen dit af met andere ontwikkelingen in de binnenstad.
Doorgaan vernieuwende aanpak van sturen op beleving
We gaan verder met de vernieuwende aanpak van sturen op beleving en de aanpak van overlast en ongewenst gedrag in de openbare ruimte. De samenwerking met Philips wordt voortgezet.
Omschrijving | Doelgroep | Bedrag | |
---|---|---|---|
Omzetten vergunning parkeren naar betaald parkeren | Raad | -53.000 | ToelichtingOmzetten vergunning parkeren naar betaald parkerenIn 2017 is gewerkt aan het omzetten van vergunning parkeren naar betaald parkeren. Door zorgvuldige afstemming met belanghebbenden is invoering in de schilwijken vertraagd. In 2019 wordt digitalisering volledig ingevoerd, dit zal de efficientie van de handhaving kunnen vergroten. Het invoeren van het nieuwe systeem heeft door de uitgebreide afstemming en participatie meer budget gevraagd dan oorspronkelijk geraamd. De overschrijding tot nu toe bedraagt €53.000. Dit bedrag wordt opgevangen binnen de parkeerexploitatie. In het eerste kwartaal van 2018 zijn al extra naheffingen opgelegd en zijn er ook extra (betaalde) inkomsten. Verwacht wordt dat het beoogde bedrag van €288.000 in het jaar 2018 door de vertraging nog niet realiseerbaar is. Bij de volgende kwartaalrapportage zal de financiële stand van zaken worden uitgewerkt. |
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) | Raad | -112.500 | ToelichtingBasisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)Op basis van een zelfevaluatie is geconcludeerd dat wij ten aanzien van de borging van het proces rondom de BGT onder de norm scoren. De borging van het proces is een wettelijke verplichting o.b.v. de wet BGT. Om aan de zelfevaluatie in 2018 te kunnen voldoen voor de BGT en te blijven voldoen voor de BAG zijn verbetermaatregelen voorgesteld. De verbetermaatregelen worden uitgewerkt in het uitvoeringsplan fysiek domein dat naar aanleiding van de DOWR i-visie wordt opgesteld. Voor 2018 wordt eenmalig €112.500 beschikbaar gesteld. |
Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken | Raad | ToelichtingGroot onderhoud civieltechnische kunstwerkenAfgelopen periode is de onderhouds- en vervangingsopgave voor civiele kunstwerken in beeld gebracht met als uitgangspunt onderhoudsniveau C conform het uitvoeringsprogramma. Hieruit blijkt dat de onderhoudsbehoefte de komende 10 jaar rond de €352.000 per jaar ligt waar een budget van €264.000 tegenover staat. Binnen civieltechnische kunstwerken is op dit moment een bedrag van €286.000 aan vrijgevallen kapitaallasten structureel beschikbaar. Voorstel is dit budget gedeeltelijk in te zetten voor groot onderhoud (€88.000) en het herstellen van schades (€75.000). Voor noodzakelijke vervangingen in 2018 en 2019 (totaal €433.000) zijn de kapitaallasten €29.000. Van het resterende vrijgevallen budget van €63.000 wordt voorgesteld dit vooralsnog beschikbaar te houden voor het op te stellen beheerplan voor baggerwerkzaamheden van de haven. Na de vervangingen in 2018 en 2019 zijn tot 2030 geen vervangingen voorzien. De daarop volgende 10 jaren gaat het gemiddeld om €250.000 per jaar. Er is een vervangingspiek te voorzien die begint rond 2050 en haar hoogtepunt bereikt rond 2070 a 2080. Tot 2050 zijn de vrijgevallen kapitaallasten afdoende om de vervangingsopgave vorm te geven. Het sluiscomplex en de beweegbare bruggen zijn hierin niet meegenomen. | |
Parkeren de Worp | Raad | ToelichtingParkeren de WorpDe gemeenteraad heeft op 21 juni 2017 ingestemd met het bestemmingsplan "Parkeerterrein op de Worp". De voorbereiding voor de aanleg van het parkeerterrein is gestart. Na afronding van de procedure bij de Raad van State wordt het bestemmingsplan onherroepelijk en kan gestart worden met de aanleg. De totale aanlegkosten van het parkeerterrein zijn begroot op €450.000. De raad wordt gevraagd een krediet beschikbaar te stellen ter grootte van de aanlegkosten en dit te dekken uit de Reserve Parkeerbijdrage Bouwwaanvragen. Deze investering leidt tot een kapitaallast van €30.150. | |
Brinkgreverweg | Raad | ToelichtingBrinkgreverwegVoorgesteld wordt de uitvoering van het werk Brinkgreverweg dat gepland staat in 2020 al in 2018 uit te voeren. Dit betekent dat de investering van €500.000 nu beschikbaar wordt gesteld. De investering betekent een kapitaallast van €38.500 dat gedekt wordt uit de vrijgevallen kapitaallasten binnen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. | |
Ceintuurbaan/Zamenhofplein | Raad | ToelichtingCeintuurbaan/ZamenhofpleinDe nadere uitwerking van het werk Ceintuurbaan/Zamenhofplein laat zien dat de gereserveerde middelen tekort schieten voor een volwaardige uitvoering. Voorgesteld wordt om het budget van €1.276.000 euro te verhogen met €50.000 euro. Dekking vindt plaats door te beschikken over vrijgevallen kapitaallasten binnen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer. Binnen deze vrijval is ruimte beschikbaar om de extra lasten af te dekken. | |
Keizer Karellaan | Raad | ToelichtingKeizer KarellaanDe planvorming voor Wezenland en Keizer Karellaan is in samenhang opgepakt. Het ligt voor de hand om de uitvoering eveneens gelijktijdig ter hand te nemen in 2018 en 2019. Voorgesteld wordt om het investeringsbudget van €1.770.000 binnen taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, dat in het MJOP/MIND staat geprogrammeerd voor 2020, naar voren halen en in 2019 beschikbaar stellen. Dit wordt gedekt vanuit de vrijvallende kapitaallasten. | |
Areaal openbare ruimte | Raad | -236.000 | ToelichtingAreaal openbare ruimteAls gevolg van de toename van de openbare ruimte nemen de beheer en onderhoudskosten autonoom toe. Bij algemene middelen staat een stelpost van €200.000 structureel en een restant van €118.000 van 2017. Per 1 januari 2017 bedraagt het areaalaccres structureel €220.000, waarvan wordt voorgesteld deze toe te voegen aan het programma Leefomgeving. Daarnaast zijn de algemene beheerskosten toegenomen met €64.000. Dit betekent dat €34.000 beschikbaar blijft bij algemene middelen voor vervangingsopgave openbare ruimte. |
Bewaakte fietsenstalling | Raad | -20.000 | ToelichtingBewaakte fietsenstallingTot het moment dat een definitieve oplossing is voor bewaakt fietsparkeren in de binnenstad is het voorstel tijdelijk de bewaakte fietsenstalling Lamme van Dieseplein door te zetten. Het huidige gebruik (tijdens de pilot) toont ook aan dat er nog steeds behoefte is aan een bewaakte voorziening in dit deel van het centrum. De personeelskosten die hiermee gemoeid zijn komen, met de huidige openingstijden en gereduceerde tarieven, op een bedrag van €20.000 op jaarbasis. In afwachting van de definitieve invulling op deze locatie houden we hier de pilot ook in 2018 in de lucht. |
Beheer IJsseloevers | Raad | -50.000 | ToelichtingBeheer IJsseloeversAfgelopen jaren is er ruimtelijk veel veranderd aan de IJsseloevers onder andere vanuit het project Ruimte voor de Rivier. Doelstelling was de zone tussen de bruggen meer geschikt te maken voor recreatieve doeleinden. Dit is gelukt. Met de toename van het gebruik, neemt helaas de overlast ook toe. Bij de aanpassing van de IJsseloevers moet gedacht worden aan de inrichting die past bij de behoefte en het gebruik dat nu al spontaan plaatsvindt. Het accent zal liggen op verblijf, oeverrecreatie en op bereikbaarheid/toegankelijkheid voor met name de bezoekers op de fiets. Dus er is behoefte aan deugdelijke en voldoende fietsparkeervoorzieningen, afvalvoorzieningen, zit gelegenheden etc. op diverse locaties en bij de ingangen van het gebied. In afwachting van het beheersplan IJsseloevers is bij de begroting 2018 eenmalig in 2018 en 2019 €100.000 beschikbaar gesteld. Het beheersplan IJsseloevers is inmiddels gereed. Hierin zijn maatregelen uitgewerkt om het gebruik meer te faciliteren en de nadelige gevolgen te beheersen. Voor uitvoering van deze maatregelen wordt voorgesteld in 2018 €50.000 extra beschikbaar te stellen. Daarna gaan we evalueren en beoordelen op welke wijze het beheer structureel georganiseerd kan worden. |
Technische wijziging | Raad | 523.098 | ToelichtingTechnische wijzigingDe cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 32.555 | 2.728 | 35.283 | 212 | 35.495 |
Baten | 14.156 | -17 | 14.139 | 263 | 14.404 |
Saldo | -18.399 | -2.745 | -21.144 | 51 | -21.093 |
Specificatie wijzigingen deze periode: | ||||||
(bedragen x €1.000) | ||||||
Onderwerp | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Omzetten vergunning parkeren naar betaald parkeren | Lasten | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) | Lasten | 113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer IJsseloevers | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeren de Worp | Lasten | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Bewaakte fietsenstalling | Lasten | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -260 | -149 | 50 | 50 | 50 |
Areaal openbare ruimte | Lasten | 236 | 284 | 284 | 284 | 284 |
Totaal lasten | 212 | 165 | 364 | 364 | 364 | |
Technische wijziging | Baten | 263 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Totaal baten | 263 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Saldo | 51 | -158 | -356 | -356 | -356 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 141 | 141 | 450 | 591 | |
Putting uit reserves | 472 | 472 | 503 | 975 | |
Saldo | 331 | 0 | 331 | 53 | 384 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 1.080 | 10.234 | 11.314 | 2.494 | 13.808 |
Inkomsten tgv investeringen | 4.163 | 4.163 | 782 | 4.945 | |
Saldo | -1.080 | -6.071 | -7.151 | -1.712 | -8.863 |
Naam | Doelgroep | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Renovatie Noordenbergpoort garage | B&W | 2.2 | Op koers | De aanbesteding is rond en deze zomer wort gestart met de uitvoering met de verwachting dat de werkzaamheden nog eind dit jaar/begin volgend jaar afgerond zullen zijn. Binnen Onvoorzien is nu nog circa €150.000 gereserveerd voor mogelijk optredende risico’s. Hiermee kan de risicowaarde gedekt worden van risico’s die op te vangen zijn BINNEN het project. | |
Ontw. Stationsomgeving | B&W | 2.5 | Op koers | ||
Reconstructie Brinkgarage | B&W | 2.2 | Op koers | Voorbereidingen en planvorming zijn in volle gang en in de planning is om in tweede helft 2019 te gaan starten met de uitvoering. | |
Riolering en waterhuishouding | Directie | 7.2 | Op koers | Binnen dit investeringsprogramma zijn de opgaves voor de Stromarkt en de Keizerstraat gekoppeld aan de projecten die daartoe geinitieerd worden. Het lijkt er op dat deze projecten niet in 2018 gerealiseerd gaan worden. | |
Tunnel Brinkgreverweg | Directie | 7.2 | Op koers | ||
Herinrichting Grote Kerkhof | B&W | 2.1 | Behoeft aandacht | Geen voortgang vanwege uitstel beslissing door de raad over de vasstelling dit ontwerpplan | |
Tunnel Oostriklaan | B&W | 2.1 | Op koers | Om het risico op een tekort op onvoorzien op te vangen is in het gemeentebreed risicosysteem (LIAS) een post van € 300.000 opgenomen met een kans van optreden van 50%. Bij de najaarsrapportage is besloten dat wanneer het risico zich voordoet de dekking binnen het MJOP-MIND budget geprogrammeerd. De verhoging van de kosten voor het opheffen van de overwegen Oostriklaan en Stationsweg en het verplaatsen van de beveiliging van Stationsweg naar de Starinksweg van €780.000,= is duidelijk een misser van ProRail. Deze beveiliging is toegezegd aan Plaatselijk Belang Colmschate. Conform overeenkomst met ProRail is gemeente verantwoordelijk voor de meerkosten boven het budget van 17,35 milj. Samen met de geraamden VTW’s koerst het project nu op een overschrijding van €600.000,=. | |
Verlichting Centrum Bathmen | Directie | 2.1 | Op koers |